Scherpe keuzes maken voor een sterk merk
Branding

Kom uit die gamba-tuktuk

24/11/23

3 min


Ken je die reclame van Royal Club? ‘Doe maar een frisje!’. Met in de hoofdrol zo’n type dat geen keuzes durft te maken. Alles behalve sexy, maar vooral: niet slim. Doordat hij niet durft te kiezen op de meest cruciale momenten, eindigt de man met een zeventiende eeuws kostuum en een gênant kapsel in een tuktuk met een gamba op het dak. Royal Club daarentegen, is wél slim. Deze club richt zich hiermee op mensen met pit. ‘You are what you choose. Don’t be a boring drink.’ Precies die man met dat gekke kapsel in die gamba-tuktuk… dát is hoe ik de meeste bedrijven voor me zie. Een bij elkaar geraapt zootje van besluiteloosheid. Doodzonde.

 

Een bij elkaar geraapt zootje van besluiteloosheid.

 

Je hebt je als bedrijf namelijk te gedragen als merk. Zeker in een tijd waarin het aanbod verstikkend is. Typerend voor een sterk merk? Scherpe keuzes. Je wil een zo duidelijk mogelijk verhaal hebben dat is afgestemd op een zo concreet mogelijke doelgroep. Heb je dat niet? Dan kom je over als nietszeggend, karakterloos en ja… onaantrekkelijk. Maar dat niet alleen. Je schept waarschijnlijk ook nog de verkeerde verwachting. Als jouw bedrijf onbedoeld in een zeventiende eeuws kostuum rondloopt, zullen er vast mensen zijn die daar op afkomen. Zij zullen denken: “Eindelijk een bedrijf dat lekker in het verleden blijft hangen. Precies wat ik zoek!” Niet echt je ideale klant. Of wel?

 

‘Doe maar normaal en smijt al je geld over de schutting.’

 

Jezelf presenteren op een authentieke manier. Een visie hebben. Ergens voor durven staan. Het blijkt voor de meeste bedrijven verdomd moeilijk. Soms heb ik het idee dat het iets Nederlands is. ‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.’ Nee, niks daarvan! ‘Doe maar normaal en je concurrent gaat er met je klant vandoor.’ Makes more sense. Of: ‘Doe maar normaal en smijt al je geld over de schutting.’ Want je mag wel flink in je salesteam investeren om dat slechte verhaal van de buitenkant aan de binnenkant weer recht te lullen. En dat geldt ook voor reclame maken. Hoe gericht kun je adverteren, als je niet durft te kiezen voor wie? Nou niet dus. Je bent automatisch met hagel aan het schieten. Waar plaats je het? Wat zet je erop? Keuzes die het verschil maken tussen een irritante reclame of een nieuwe klant.

Het begint allemaal bij een kritische blik naar binnen. Wat zegt die kleur over jouw merk? Wat zegt die slogan nou eigenlijk? Wie trek ik daarmee aan? Wil ik dat wel? Als het kwartje valt is het tijd om in actie te komen. Dus kom uit die gamba-tuktuk en… Durf. Te. Kiezen.

Thomas