Merkactivatie

Kappen nou!

14/06/24

3 min


Op een netwerkevent, georganiseerd door Van Munster Media, stond ik afgelopen maand als spreker voor een zaal vol vrouwelijke ondernemers. Mijn missie? Ze om de oren slaan met alle merk-kansen die ze laten liggen. In slechts 30 minuten. En dat hebben ze geweten. Vol overtuiging, met een megafoon in de hand (ja, echt waar). Maar deze column gaat niet over mijn presentatie daar. Het gaat over de zin die ik té vaak hoor, ook nadat ik het podium had verlaten.

In mijn presentatie gaf ik aan dat meeschrijven niet nodig is. Als je de presentatie wilde downloaden, kon je bij mij of mijn collega’s een kaartje krijgen met een QR-code. Aan het einde van de dag, toen het officiële gedeelte erop zat, was er tijd voor een borrel. En gelukkig hadden we genoeg kaartjes meegenomen. Er was schijnbaar iets losgemaakt. We hebben wel 20 ondernemers gesproken die allemaal het gevoel hadden “iets” te moeten doen met hun merk. Missie geslaagd! Zou je denken…

 

Er was schijnbaar iets losgemaakt.

 

Waar ik me alleen zo ontzettend kwaad om kan maken is die ene zin. Een zin die ik, voornamelijk bij vrouwen, veel te vaak hoor: “Ik denk niet dat branding voor mijn bedrijf is weggelegd.” En als ik daarop doorvraag schuilt daar al-tijd een onterechte onzekerheid onder. Onzeker of het bedrijf wel goed genoeg is, bang om een duidelijke focus te kiezen, of de angst dat ze arrogant overkomen. Nee, nee en nog eens nee. Ik kan mezelf bijna niet inhouden om iemand in zo’n gesprek helemaal door elkaar te schudden.

Als ik met ondernemers spreek, zie ik in een split-second hun merkpotentie. Ik zie het recht voor mijn neus gebeuren en ik weet: deze persoon zit op goud. Want iedereen heeft een troef in handen waarmee je je instant onderscheid van al je concurrenten: karakter. Iets dat zo vanzelfsprekend voelt, dat je het zelf niet meer ziet. Hoe je jouw business runt en waarom je het doet. Het gevoel dat mensen krijgen als ze met jou praten of met je salesteam. Hoe je een factuur verstuurt, de telefoon opneemt, producten verstuurt, omgaat met klanten… Dat gevoel, dat hoort in de kern van jouw branding.

 

“Ik denk niet dat branding voor mijn bedrijf is weggelegd.”

 

De kunst is om dát boven tafel te krijgen. Die essentiële waarden die ervoor gaan zorgen dat al je marketing moeiteloos bedacht en uitgevoerd wordt. En, natuurlijk, precies de juiste mensen aantrekt.

Want als er 1 ding is dat ik hoop overbracht te hebben in mijn presentatie, is het dat élk bedrijf een merk kan worden. Sterker nog: élk bedrijf zou een merk moeten zijn.

Jamie